19 stycznia 2020

Jak zrobić kosz na zabawki na szydełku?

Coraz bardziej skupiamy się na praktycznych i efektownych sposobach przechowywania różnych przedmiotów. Chcemy, aby przestrzenie, w których żyjemy były piękne i wyjątkowe. Nie zdziwiłam się więc wcale, jak moja Siostra poprosiła mnie o kosz na zabawki do dziecięcego pokoiku.

Sznurek bawełniany 5 mm wykonany na zamówienie przez Kamart
Szydełko metalowe 9 mm
Wzór to moja własna inwencja twórcza ;)

Kosz na zabawki

Wiedziałam, że kosz zrobię ze sznurka bawełnianego. Najtrudniejszy był dobór kolorów, który (na szczęście) tym razem nie należał do mnie...
Może szary, granatowy i niebieski?
Sama nie byłam przekonana do tego zestawienia. Na szczęście znam kogoś, kto potrafi mi doradzić w moich kolorystycznych wątpliwościach:
Cześć Kasia! Słuchaj potrzebuję sznur 5 mm ale nie wiem, czy zestawienie szarego, niebieskiego i granatowego będzie ładnie wyglądać?
Czemu nie? Będzie pięknie, już ja Ci dobiorę odcienie tak, że dostaniesz cudo!
I tym sposobem zamówiłam 600 mb sznurka nie wiedząc zupełnie jaki będzie efekt końcowy...

Kiedy przyszła do mnie ogromna paka bałam się ją otworzyć! Takie stonowane kolory to zupełnie nie moja bajka, ale rozkład głosów 2:1 sprawił, że zamówiłam to cudo wbrew sobie...
Tak się prezentuje gotowy kosz na zabawki. Ciekawe, co w nim się teraz znajduje?

Jak zrobić kosz na zabawki na szydełku?

Co mi było potrzebne?

  1. Sznurek bawełniany 5 mm (u mnie 600 mb);
  2. Szydełko (u mnie metalowe 9mm);
  3. Nożyczki.

Legenda:

psł - półsłupek
dod - wykonujemy 2 półsłupki w jednym oczku
(...) - tyle oczek powinniśmy mieć na końcu każdego okrążenia
TPO - wbijamy szydełko tylko w tylną pętelkę oczka (tą dalej od nas)

Jak zrobić kosz?

Dno wykonywałam półsłupkami. Nie zakańczałam okrążeń tylko całość robiłam spiralnie.
  1. Zaczęłam od magicznego pierścienia i 6 półsłupków w środku.
    6 półsłupków w mr
  2.  (dod) x 6 (12)
  3. (dod, 1 psł) x 6 (18) 
  4. (dod, 2 psł) x 6 (24) 
  5. (dod, 3 psł) x 6 (30)  
  6. (dod, 4 psł) x 6 (36) 
  7. (dod, 5 psł) x 6 (42)  
  8. (dod, 6 psł) x 6 (48) 
  9. (dod, 7 psł) x 6 (54)  
  10. (dod, 8 psł) x 6 (60) 
  11. (dod, 9 psł) x 6 (66)  
  12. (dod, 10 psł) x 6 (72) 
  13. (dod, 11 psł) x 6 (78)  
  14. (dod, 12 psł) x 6 (84)
    Gotowe dno ma prawie 40 cm średnicy.
W ten sposób zrobiłam dno w kształcie sześciokąta o średnicy około 37 cm. Osobiście lubię ten "wiatraczek", który powstaje samoistnie. Jeżeli chcecie mieć idealny okrąg, to moment "dod" trzeba robić w różnych miejscach ;)

Czas na boki.

Tutaj już nie dodawałam oczek. Wykorzystałam tzw. ścieg tkany. Jest on ścisły i efektowny, ale też wymaga dużo większej ilości materiału. Boki również wykonywałam w okrążeniach bez ich zakańczania.
  1. 84 psł TPO
  2. - 33. psł ściegiem tkanym.
    Zaczynamy robić ściankę.
Wykończenie.

Tutaj już jest pełna dowolność! Macie pełne pole do popisu. Ja lubię kombinować, więc wkradły mi się camel stich, oczka ścisłe i oczka rakowe.
Tak wygląda ścieg tkany od drugiej strony. Równie dobrze, można wywinąć robótkę, bo też wygląda całkiem nieźle :)
Ponieważ w koszu będą znajdować się zabawki, więc dodatkowo zrobiłam na końcu dwa uchwyty.
Jak zrobiłam uchwyty?
Najpierw w okrążeniu wykonałam oczka łańcuszka i pominęłam kilka półsłupków,
żeby w kolejnym okrążeniu łańcuszek już półsłupkami obrobić.
Podczas wykańczania ogranicza nas tylko nasza wyobraźnia :)

Szydełkowy kosz

jest gotowy. Mile zaskoczyłam się połączeniem kolorów i efektem końcowym! Dobór ściegu też jest tu niezwykle ważny. Mój pierwszy kosz wykonałam w 2016 roku słupkami i po latach nieco "zmiękł". My trzymamy w nim piłki, więc mimo wszystko spełnia swoje zadanie. Ten kosz już od początku jest dużo sztywniejszy.
Ciekawe jak będzie się zachowywał na przestrzeni lat?
Pomyślałam, kiedy oddawałam go Siostrze...
Złudne jest to, że kosz wydaje się wyższy. W rzeczywistości wymiary kosza to około 40 cm zarówno średnicy jak i wysokości. Taki kosz wyszedł z 600 mb sznura. Został mi kawałek - szacuję, że mogłam zrobić jeden lub dwa rzędy boku więcej. Źle oceniłam długość kłębka, ale też nie wiedziałam, jak bardzo będę szaleć przy wykańczaniu, które powstawało na bieżąco bez konkretnego planu.




8 komentarzy

  1. Łał, jaki czadowy ścieg tkany! Wpadam na niego już któryś raz, nawet ostatnio chciałam go wykorzystać do robienia gniazdek i.... nie wiem, jak to się robi :D Włączam te filmiki na jutubie, niby kapuję, ale nigdy nie wyszło mi nic nawet w połowie tak ładnego, jak ten kosz! Jest taki bardzo... skandynawski, powiedziałabym :) Minimalistyczny, praktyczny, doskonały dodatek do każdego wnętrza!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) A Ty się nie zniechęcaj! Nie chciałabyś widzieć moich początków z ściegiem tkanym ;) a ile przy tym nerwów się najadłam! Po raz kolejny sprawdziło się przysłowie: "ćwiczenie czyni mistrza". Jak ja dałam radę, to Ty też dasz! :) Powodzenia!

      Usuń
  2. Kosz wygląda fantastycznie! Ten szaro-granatowo-niebieski melanż wspaniale się prezentuje :) Dziękuję za instrukcję :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję! Mam nadzieję, że wszystko jasno napisałam i Ci się przyda :)

      Usuń
  3. Bardzo fajny wpis. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń

Cieszę się, że tu jesteś! Mam nadzieję, że Ci się podoba ;) Daj znać w komentarzu :) Anonimie, proszę o imię!