5 sierpnia 2018

Prostokątny szydełkowy koszyk ze sznurka - schemat

Szydełkowe koszyczki robią ostatnio ogromną furorę wśród osób, które cenią zarówno rękodzieło, jak i niebanalne wnętrza. Dla jednej z takich osób wykonałam 4 koszyki. Prostokątne dno sprawia, że na półce będzie wykorzystany każdy fragment. Wysokość koszyków też była wcześniej ustalona. A ja mam dla Was niespodziankę.

Schemat na prostokątny koszyk ze sznurka


Sznurek: 5 mm z rdzeniem
Szydełko: Clover Amour (złamało się po 3 koszyku, więc kończyłam metalowym) rozm. 8.0
Wzór: moja twórczość na bazie własnych doświadczeń i umiejętności (poniżej)
Wzór na zawieszkę: Szydełkowe Chwile

 Jakie pojęcia trzeba znać?

oczko łańcuszka (oł);
łańcuszek;
oczko ścisłe (oś);
półsłupek (psł);
tylna pętelka oczka;
ścieg tkany - którym wykonujemy ścianki;
oczko rakowe - którym obrabiamy górną krawędź. 

Potrzebne materiały:

sznurek bawełniany 5 mm z rdzeniem (ja na 4 koszyki zużyłam niecałe 300 metrów z każdego koloru);
szydełko w rozmiarze 8;
nożyczki;
ewentualnie znacznik rzędów.

Wymiary koszyka:

szerokość 25 cm
głębokość 17 cm
wysokość 18 cm.

Wy możecie je odpowiednio dopasować do swoich potrzeb:

szerokość - zmniejszyć lub zwiększyć ilość rzędów wykonywanych psł
głębokość - zmniejszyć lub zwiększyć ilość oł
wysokość - zmniejszyć lub zwiększyć ilość rzędów wykonywanych psł ściegiem tkanym
Jak wykonać prostokątny kosz na szydełku?

Dno

(wykonywane jest w rzędach. po każdym rzędzie należy przerobić 1 oł, które będzie tzw oczkiem zwrotnym. Po każdym rzędzie należy odwrócić robótkę.)

Rząd 1) 11 oł (ostatnie jest oczkiem zwrotnym)
11 oczek łańcuszka (oł)
Rząd 2) (wbijamy się w drugie oczko od szydełka) 10 psł + 1oł
10 półsłupków (psł) w łańcuszku
oł (oczko zwrotne)
odwracamy robótkę
kolejny rząd 10-ciu psł
Rzędy 3-18) 10 psł + 1oł.
Tak wygląda gotowe dno bez obrobienia
teraz trzeba obrobić dno:

2 psł w ostatnie przerobione oczko
16 psł
3 psł w jednym oczku
8 psł
3 psł w jednym oczku
16 psł
3 psł w jednym oczku
8 psł
1 psł w oczku, w którym zaczęliście pracę.
A tu już dno obrobione półsłupkami
Nie odcinamy sznurka! Tym samym sznurkiem będą robione boki.

Ścianki (boki)

(Kolejny etap - ścianki, przerabiamy w rzędach. Trzeba pamiętać, gdzie zaczyna się dane okrążenie. Przy ściegu tkanym ładnie to widać, ale dla pewności można użyć znacznika rzędu. Boki należy wykonywać w okrążeniach spiralnie, bez zakańczania okrążeń oś.)

Okrążenie 1) 60 psł (wbijanych w tylną pętelkę oczka)
Pierwsze okrążenie 60-ciu oczek należy wykonać w tylne pętelki oczek.
Okrążenia 2-12) 60 psł wykonywanych ściegiem tkanym
Kolory możecie dowolnie modyfikować, ja akurat zmieniałam sznurek po 2 okrążeniu.
Po wykonaniu 9 okrążeń innym kolorem, wróciłam do pierwszej barwy.
Tak wygląda koszyczek wykonany ściegiem tkanym.
Okrążenie 13) 60 oczek rakowych.
Oczka rakowe wykonujemy "do tyłu". Co nam dają?
Efektywne zakończenie i dodatkowe usztywnienie kształtu naszego koszyka.
Koszyki są już prawie gotowe. Czegoś mi tu jednak brakuje...
Postanowiłam dodać serduszka - to była tzw. wisienka na torcie :)
Mam nadzieję, że opis Wam się podoba. Chciałam, aby był jak najbardziej szczegółowy. Gdyby jednak były jakieś niejasności - piszcie śmiało! Chętnie Wam pomogę! I koniecznie pochwalcie się swoimi dziełami! Powodzenia!

Koszyki możecie oczywiście dowolnie modyfikować. Możecie użyć dwóch kolorów (tak jak ja), możecie wykonać jakiś wzorek albo przyczepić szydełkową zawieszkę :)

Jeżeli korzystacie z mojego schematu, to pamiętajcie proszę o prawach autorskich. Nie kopiujcie schematu, tylko podajcie link do strony :) Miło mi też będzie jeżeli po publikacji Waszych dzieł napiszecie, że są one wykonane na podstawie schematu od SzydelkoweCUDAsie i podacie link do wpisu :)

20 komentarzy

  1. Ale szczegółowy wpis! Bardzo się napracowałaś. Może wreszcie skuszę się na prostokątny koszyczek. Tylko trochę przeraża mnie to szydełko 8mm. Juz czuję jak bolą mnie palce ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że Ci się podoba - w końcu masz fachowe oko ;) Mnie też bardzo przerażało, ale się udało, aczkolwiek myślę, że jak będziesz robić większym, to też wyjdzie pięknie :)

      Usuń
  2. Super schemat, przyda się :) Szczegółowo i jasno opisany. Swoje pierwsze koszyki robiłam na bazach ze sklejki, chętnie wypróbuję Twój sposób. O oczkach rakowych nie słyszałam, tworzą bardzo ładne wykończenie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Śmiało korzystaj z moich porad, a gdybyś miała jakieś pytania, czy to do opisu, czy do oczek rakowych, to chętnie pomogę :) A mi bardzo podobają się koszyczki z podstawą i wieczkiem ze sklejki, więc i ja mam inspirację od Ciebie do spróbowania czegoś nowego :) Tylko trochę przeraża mnie przewlekanie sznurka przez oczka sklejki - pewnie niepotrzebnie ;)

      Usuń
  3. Bardzo fajne koszyczki :). Dzięki za schemat <3.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo :) Korzystaj, testuj i daj znać, czy wszystko jest jasno rozpisane ;)

      Usuń
  4. Bardzo ładny wyszedł ci ten koszyk. Jeśli zajdzie taka potrzeba to na pewno takie zrobię.
    Czekam na kolejny post.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mi miło :) A jak już zrobisz takie koszyczki, to koniecznie się pochwal swoją wersją :) Jestem bardzo ciekawa, jak Ci wyjdą :)

      Usuń
  5. Dobrnęłam w końcu do Ciebie... ufff, to jakbym zdobyła szczyt! muszę Ci pogratulować, wszystko pięknie, jasno i sprytnie wytłumaczone! Brawo Iwonko i oby tak dalej! Powiedz mi jedno czy wyszły Ci takie bardzo sztywne? ja mam koszyczek też ze sznurka 5mm i w sumie dzięki uchwytom wyszła torebka, to ścianki boczne się są sztywne...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Dorotko! Twoje zdanie jest dla mnie bardzo istotne! Koszyczki wyszły bardzo sztywne, pewnie ze względu na splot i rozmiar szydełka. Jak robiłam kiedyś kosz słupkami, to wyszedł zdecydowanie mniej sztywny, ale wtedy też użyłam szydełka w większym rozmiarze :)

      Usuń
  6. U Ciebie wciąż nowe wyzwania i z wszystkimi dajesz radę😀 Piękne koszyczki😘

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Twoje komentarze zawsze dają mi kopa do działania :) Staram się jak mogę, ale też nie zawsze jest tak prosto, ale jestem zacięta ze względu też na Was :)

      Usuń
  7. Super koszyczki, bardzo czytelny wzór.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję i bardzo się cieszę, że tak uważasz :) Korzystaj śmiało :)

      Usuń
  8. Dziękuje za ten tutorial. Koszyczek udał się. Zgubiłam się jefynie na tych oczkach rakowych. Czy mogłabym prosić o małe wyjaśnienie jak je robić? Dziękuje jeszcze raz I pozdrawian

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się bardzo, że Ci się udało :) Jeżeli chodzi o oczka rakowe, to można znaleźć ciekawe filmy w internecie, ale i ja pomyślę o wpisie poświęconym właśnie tym oczkom :) Pozdrawiam cieplutko!

      Usuń
  9. Ile ja się naprułam, zanim znalazłam Twój opis. Super wpis.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj to prucie, to jest nasza zmora :) Mam nadzieję, że pomogłam i że udało Ci się wydziergać wymarzony koszyk :) Dziękuję :)

      Usuń
  10. Świetnie rozpisany wzór 🙂 przymierzam się do zrobienia pierwszego koszyczka i już wiem czyje porady mi w tym pomogą 🙃 mam jednak pytanie co do zmiany kolory? Jak ja "sprytnie" wykonać ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że mogę po części uczestniczyć podczas Twojej pracy :) Jeżeli chodzi o zmianę koloru, to w tym przypadku można zakończyć rządek bieżącym kolorem, a kolejny rozpocząć nowym (wplatając poprzedni kawałek sznurka w nowe półsłupki). Można też nabrać sznurek na szydełko, przeciągnąć - na szydełku mamy wówczas dwie pętelki, przez które przeciągamy już sznurek z nowym kolorem. Wtedy też kawałki sznurków, które nam zostały możemy na bieżąco wplatać w robótkę. Jeżeli będziesz miała jeszcze jakieś pytania, to zapraszam do kontaktu poprzez e-mail. Wtedy mogę zdjęcia wysłać, jak to ma wyglądać :) pozdrawiam serdecznie!

      Usuń

Cieszę się, że tu jesteś! Mam nadzieję, że Ci się podoba ;) Daj znać w komentarzu :) Anonimie, proszę o imię!