30 grudnia 2018

Haft matematyczny choinki

W wielu domach czuć jeszcze zapach choinki, na balkonach wiszą kolorowe lampki, a my powolutku zbliżamy się do wejścia w Nowy Rok. 2019 będzie rokiem bliskim memu sercu. Został on bowiem okrzyknięty rokiem Matematyki, którą uwielbiam. Postanowiłam więc połączyć moje pasje, żeby szczególnie uczcić tych moich kolejnych 365 dni...

Moja pierwsza duma nadchodzącego roku.

Historia haftu matematycznego

Jakiś czas temu pewna pani pokazała mi podstawy haftu matematycznego. Przepadłam! Nie ma nic wspanialszego niż połączenie swoich pasji. 

Nurtowało mnie jednak kilka pytań:
  • Skąd ta nazwa?
  • Jak to się zaczęło?
  • Czy mi się spodoba?
Pod koniec XIX wieku angielska matematyczka Mary Everest Boole zapragnęła w prosty sposób nauczyć swoich uczniów geometrii. Wierzyła w naukę poprzez zabawę (ja też w nią wierzę)! Zaczęła więc, bazując na prostych figurach geometrycznych, wyszywać piękne obrazy. Głównym elementem są tu przecinające się odcinki, a pozostały efekt tworzą odpowiednio dobrane nici i ich ułożenie kolorystyczne. Oczywiście nie zabraknie tu też liczenia i symetrii, ale one towarzyszą nam w codziennym życiu.

Haft matematyczny choinki

Technikę tę poznałam tuż przed świętami Bożego Narodzenia, moje pierwsze prace to nic innego jak choinki. Białą udało mi się zrobić wyjątkowo szybko, więc zabrałam się za kolejną...

To od niej się wszystko zaczęło...
Ponieważ sama nie mam łańcuchów na choinkę (tak naprawdę zupełnie nie wiem dlaczego), więc kolejna jest z łańcuchem - tak sobie zrekompensowałam braki ;)

Łańcuch na choince już jest.
największym wyzwaniem była ostatnia choinka. Tu miałam tylko zdjęcie, bez "instrukcji wykonania", ale i z tym sobie poradziłam.

Choinko piękna jak las, ty na pewno zostaniesz wśród nas ;)
Na pewno jest to prostsze niż dzierganie na drutach :D

Tak więc jeszcze świątecznie, ale też tematycznie wkraczam w kolejny, matematyczny rok. Teraz mam dopiero wyzwanie, żeby o tym nie zapomnieć, a Wam życzę po prostu, żeby się spełniło wszystko o czym tylko marzycie! Do siego roku!

18 komentarzy

  1. Cudowne choinki, ale ostatnia mnie urzekła i powaliła na łopatki. Dla Ciebie też spełnienia marzeń :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ta ostatnia też jest moją faworytką ;) Dziękuję :)

      Usuń
  2. Cudne te karteczki. Matematyka rządzi światem i zasłużenie nazwana jest królową wszech nauk. Szczęśliwego Nowego Roku i wielu niepowtarzalnych projektów!

    OdpowiedzUsuń
  3. Cudne choineczki :) Ja sama zrobiłam sporo takich kartek ale niestety wszystkie rozdane i nie mam ani jednego zdjęcia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szkoda, że nie masz zdjęć! Czasem tak jest, że robimy coś "na szybko" i leci w świat bez fotografii. Ale nic straconego, prawda? ;)

      Usuń
  4. Romans matematyki z rękodziełem, niezwykłe :D Ale trzeba przyznać, że choinki wyszły naprawdę udane - jeśli zamierzasz rozwijać twórczość w kierunku haftu matematycznego to ja z pewnością chętnie pooglądam efekty :) A przy okazji, Szczęśliwego Nowego Roku!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że haft może być miłą odskocznią na np brak weny ;) także pewnie jeszcze nie raz coś stworzę :D Dziękuję!

      Usuń
  5. Rewelacyjny! Szkoda, że na niego już całkiem nie mam czasu ale wiem że jest i jest to bardzo wyjątkowym haft bo nasz MATEMATYCZNY! Uściski Iwonko i samego dobra w Nowym Roku, niech spełnią się Twoje marzenia:) Buziaki.papa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No, gdybyś mi napisała, że jeszcze masz na coś czas, to bym musiała zbierać zęby z podłogi :P Dziękuję Dorotko :*

      Usuń
  6. Oryginalne i jakie piękne! Nie słyszałam o takim hafcie, ale jestem ciekawa kolejnych Twoich haftów ;). Do Siego Roku!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Będą, będą, myślę, że pisanki całkiem nieźle będą się prezentować :D

      Usuń
  7. Rewelacyjny haft w świetnym wykonaniu. Rok matematyki.... a ja zawsze miałam z nią pod górkę 😂 Wszystkiego dobrego 😘

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lepiej późno niż wcale nie odpisać :D Rok matematyki niebawem się skończy :P to tak na pocieszenie :*

      Usuń

Cieszę się, że tu jesteś! Mam nadzieję, że Ci się podoba ;) Daj znać w komentarzu :) Anonimie, proszę o imię!